کشت محصولات غیرنیشکری در ۹ هزار هکتار مزارع آیشی نیشکر
کشت محصولات غیرنیشکری در ۹ هزار هکتار مزارع آیشی نیشکر
معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اعلام کرد که در سال زراعی جاری حدود ۹ هزار هکتار از مزارع آیشی کشت و صنعت‌های هشت‌گانه زیر کشت محصولات غیرنیشکری می‌رود.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر جعفر آل‌کثیر کشت این محصولات در تناوب زراعی نیشکر را حرکتی هدفمند در راستای سیاست وزارت کشاورزی دانست که در کنار تأمین امنیت غذایی، زمینه را برای بهبود رشد تولید نیشکر مهیّا می‌کند.

چغندرقند، گندم، کلزا و جو از جمله کشت‌های غیرنیشکری است که به گفته معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر علاوه‌بر ایجاد درآمد اقتصادی برای شرکت، کشور را در مسیر خودکفایی از واردات محصولات راهبُردی قرار می‌دهد و درعین‌حال، با ایجاد اشتغال و پایداری آن در کشت و صنعت‌ها، سبب رونق جوامع پیرامونی می‌شود.
ایجاد تنوّع زیستی از طریق تناوب زراعی با گیاه نیشکر، حفظ و بهبود وضعیت خاک، کاهش مصرف کود شیمیایی و کنترل زراعی آفات و بیماری‌های نیشکر از دیگر مزایای کشت محصولات راهبردی غیرنیشکری است که آل‌کثیر آن را حرکتی هدفمند در حوزه کشاورزی برشمرد.

کشت ۵۴۴ هکتار چغندرقند در مزارع آیشی نیشکر
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح کشت چغندرقند در واحدهای هشت‌گانه پرداخت و گفت: کشت این محصول در سطح ۵۴۴ هکتار، به‌منظور تولید شکر در راستای مأموریت اصلی شرکت توسعه نیشکر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر در کشور انجام می‌شود.

وی به میزان کشت چغندرقند در واحدهای نیشکری اشاره کرد و افزود، ۸۹ هکتار در کشت و صنعت امام خمینی (ره)، ۱۰۵ هکتار در کشت و صنعت دهخدا، ۵۰ هکتار در کشت و صنعت امیرکبیر، ۵۰ هکتار در کشت و صنعت میرزا کوچک‌خان، ۱۰۰ هکتار در کشت و صنعت دعبل خزاعی، ۱۰۰ هکتار در کشت و صنعت حکیم فارابی و ۵۰ هکتار در نیشکر هفت‌تپه به زیر کشت این محصول رفته است.

به گفته این مسئول کشاورزی، مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول چغندرقند به‌صورت کاملاً مکانیزه صورت است و محصول آن نیز در سال جاری با انعقاد قرارداد به کارخانه‌های قند خاورمیانه شوش، همدان و نقش‌جهان اصفهان حمل و شکر آن استحصال می‌شود.

وی در پایان گفت که چغندرقند در اکثر مناطق معتدل و سرد به‌صورت تابستانه کشت می‌شود ولی کشت آن در خوزستان به دلیل معتدل بودن هوا در زمستان به‌صورت زمستانه است؛ این کشت زمستانه باعث افزایش زمان فعالیت کارخانه‌های قند استان‌های مجاور در طول سال شده است.

بر اساس این گزارش، در کشت‌های غیرنیشکری، بقایای گیاهی جهت تأمین خوراک دام و همچنین تهیه کمپوست جمع‌آوری و مورداستفاده قرار می‌گیرد.